Terug naar overzicht

The Curse of Knowledge: word bewust van je blinde vlek

Vroeger was ik goed in rekenen. Nu ben ik vader en heb ik enorm veel moeite om mijn kinderen erbij te helpen. Bij sommige zaken kan ik mij niet voorstellen dat ‘ze het niet zien’. Dat is de kern van The Curse of Knowledge: als je iets eenmaal weet of kan, kun je je niet meer voorstellen hoe het was toen je dat nog niet wist.

Als mens leun je vaak onbewust op de gedachte dat de mensen die je spreekt dezelfde (achtergrond)informatie hebben. Als zender denk je dat de ontvanger begrijpt wat je bedoelt, terwijl de ontvanger daar een heel ander beeld bij kan hebben. Het is universeel. En je overschat altijd wat de ander weet. Dat is een vloek!

Waarom fascineert mij dit mij zo?

Nou, het geeft een inkijkje in hoe gedrag en onze hersenen werken. De vloek is er altijd en komt in veel interacties tussen mensen terug. Bewust zijn van je eigen valkuilen kan een hoop gedoe schelen!


Curse of Knowledge in 1 minuut

The Curse of Knowledge kan ook in je eigen gedachten toeslaan. Je kent het vast: op maandag knal je jouw to-do’s op een post-it, op dinsdag heb je opeens grote vraagtekens bij je eigen opdracht. De kennis die je gisteren had, is nu weg. Je snapt er helemaal niets meer van. Weer een briljant voorbeeld van The Curse of Knowledge. En jij bent de enige die erbij betrokken is!

Gevaar voor psychologische veiligheid

The Curse of Knowledge kan ook op psychologische veiligheid veel invloed hebben. Watvoor de één simpel is, kan voor de ander ingewikkeld zijn. Vanuit leiderschap is dit lastig: je begrijpt niet dat een ander iets niet snapt. Daar boos of gefrustreert over worden creëert een onveilige situatie. Eén waarbij mensen geen vragen meer durven te stellen.

Word bewust van je aannames

Je hoeft geen psycholoog te zijn om last van de curse te hebben. Je tante, de slager op de hoek, je eigen kinderen: bij iedereen speelt dit onbewust. Wil je er iets aan doen? Goed zo, dat is al stap 1. Vervolgens kun je deze tips volgen:

2. Doe geen aannames zonder een check

We doen aannames over wat een ander weet, zonder dit na te vragen. Stop met invullen voor de ander. Wel doen: blijven toetsen. Wees je bewust van de woorden die je kiest.

3. Neem kleine stapjes

Draag kennis stap voor stap over. En bedenk: jij hebt al eindeloos nagedacht over de logica, maar je medewerkers horen het voor het eerst. De informatie die jij had toen je het op papier zette, hebben zij niet paraat.

4. Sla niet door in de kleine stapjes

Je wil medewerkers niet het ‘ik ben dom’-gevoel geven. Blijf in verbinding, vraag waar individuen tegenaan lopen en check per stap of je iets over kunt slaan. Zo kan de medewerker een plan door jouw ogen zien, met dezelfde context. Liever iets te simpel dan iets te ingewikkeld.

Dus: heb jij je verhaal tot in den treure verteld, maar staren glazige ogen je aan? Uiten mensen in je team dat ze zich onveilig voelen, maar herken je dit niet? Met zulke situaties weet ik wel raad! Bel gerust of stuur mij een mailtje.

Over de auteur

Frank Ruijg