Training: Adviesvaardigheden

Adviseurs zijn cruciaal voor het binden van bestaande klanten en het binnenhalen van nieuwe klanten. Een goede adviseur heeft focus, toont slagkracht en geeft klanten de aandacht die ze verdienen. Zij zorgen dat klanten langer bij de organisatie blijven en dat er veel nieuwe klanten binnenkomen. De commerciële adviestraining van Akerendam leert je om goed te adviseren in specifieke marktomstandigheden. We bieden inzicht in je persoonlijke voorkeursstijl, geven je handvatten om nieuw gedrag eigen te maken en in praktijksituaties te beïnvloeden.

Hoe doen we dat?

Tijdens deze training leren deelnemers hoe ze goede klantrelaties opbouwen en voortdurend oog houden voor de behoeften van klanten. Akerendam helpt je bewust te worden van de stappen die je doorloopt bij het contact met klanten, de (denk)stappen die klanten zelf doorlopen en hoe je goede keuzes maakt om klanten aan je te binden. Je besteedt aandacht aan het beïnvloeden en in beweging brengen van klanten en het effectief omgaan met lastige klanten en hun bezwaren. Zo begrijp je wat er écht aan de hand is en voelt je klant zich begrepen. 

Tijdens deze training leggen we de nadruk op het oefenen van gedrag in de praktijk. De training vindt plaats in groepsverband, waarbij je samen leert, oefent in simulaties met acteurs en elkaar feedback geeft. We stimuleren je om het geleerde gedrag in de praktijk toe te passen en te herhalen met praktische opdrachten om de leercurve vast te houden. We werken ook vaak met een vaktrainer uit de organisatie. Die helpt je om na de training het geleerde gedrag te stimuleren voor een optimaal rendement.

“Adviseurs werken aan houding, gedrag, positionering, rolopvatting en persoonlijk overtuigingen”

Processtappen

Intake

We onderzoeken samen met de opdrachtgever of dit instrument past bij de vraag. Zo ja, dan bespreken we ook de inhoud en vervolgstappen van het traject.

Vormgeven traject

We kijken samen welke onderdelen van adviseren cruciaal zijn voor de deelnemers. We spitsen de theorie en praktijk toe op de beleving en de praktijk van de deelnemers. Waar nodig bereiden we ook vaktrainers uit je organisatie voor op de training.

Trainingen

Theorie en praktijk wisselen elkaar af, waarbij we de nadruk leggen op het oefenen. Tussen de trainingen evalueren we de voortgang met de organisatie.

Evaluatie

We blikken terug op de beoogde doelstellingen, het rendement van het traject en stellen vast welke vervolgstappen deelnemers kunnen zetten of waarmee we ze kunnen ondersteunen. Zo zorgen we ervoor dat de training ook effect heeft op lange termijn.

Wat kun je hiermee?

Als adviseur krijg je inzicht in je persoonlijke voorkeursstijl en leer je nieuwe vaardigheden om succesvol (commerciële) advies- of beïnvloedingsgesprekken te voeren. Daardoor voel jij je in de praktijk comfortabeler, kunnen je terugvallen op je vaardigheden en bereik je in korte tijd meer resultaat.

Adviseren en beïnvloeden

Wil jij ervoor zorgen dat jouw mensen hun stakeholders effectief beïnvloeden of (nieuwe) klanten beter adviseren? Lees alles over onze trainingen voor adviseren en beïnvloeden.

Ontwikkeling van mensen

Wil jij dat je mensen zich blijven ontwikkelen door nieuwe kennis, inzichten en vaardigheden te leren? Lees hier hoe we jouw mensen kunnen ondersteunen bij hun ontwikkeling.

Laat iemand anders eens op de zere plek drukken

“Vind je het lastig om zelf te duiden waarom iets niet lukt in de praktijk? Laat je dan eens door iemand anders observeren. Je bent tenslotte maar een mens en feedback vanuit je omgeving kan tot waardevolle inzichten leiden! ”

Jackie is een enthousiaste arbeids- en organisatiepsycholoog die je helpt om gemotiveerd en effectief de dingen te doen die bij je passen.