Werken aan psychologische veiligheid: zo doe je dat!

Hoe is het gesteld met de psychologische veiligheid in jouw organisatie? Is er voldoende ruimte om fouten te maken (of ze toe te geven)? Komen collega’s wel eens met eigen, nieuwe ideeën? Worden twijfels en dilemma’s besproken? Psychologische veiligheid is de eerste voorwaarde voor een bedrijfscultuur waarin alle medewerkers actief meedenken, innoveren en risico’s durven nemen. In deze long read zetten we een aantal aandachtspunten voor je op een rij.

Werken aan psychologische veiligheid: zo doe je dat!

Hoe is het gesteld met de psychologische veiligheid in jouw organisatie? Is er voldoende ruimte om fouten te maken (of ze toe te geven)? Komen collega’s wel eens met eigen, nieuwe ideeën? Worden twijfels en dilemma’s besproken? Psychologische veiligheid is de eerste voorwaarde voor een bedrijfscultuur waarin alle medewerkers actief meedenken, innoveren en risico’s durven nemen. In deze long read zetten we een aantal aandachtspunten voor je op een rij.

In deze long read leggen we uit wat je zelf kunt doen om een psychologisch veiligere omgeving te creëren voor je medewerkers.

  • Welke drie dingen jij kunt doen als teamleider of manager om een echte boost te geven aan de psychologische veiligheid.
  • Waarom je het ouderwetse stigma van fouten in je organisatie zo snel mogelijk af moet breken en hoe je dat doet.
  • Hoe je de ruimte geeft aan medewerkers om zich uit te spreken door het minder spannend en voorspelbaar te maken.
Toos is een enthousiaste sociaal- en organisatiepsycholoog met aandacht voor jouw situatie. Toos maakt complexe problemen behapbaar met pragmatische en psychologisch onderbouwde oplossingen.

Meer weten?

Lees onze artikelen, eBooks en andere factsheets en volg ons op LinkedIn om regelmatig tips te ontvangen om mensen en teams beter te maken.
Assessments
Geef je medewerkers met een professioneel assessment een duidelijk beeld van hun krachten en valkuilen met heldere adviezen.
Trainingen
Laat je medewerkers samen leren, elkaar voorzien van feedback en praktijksituaties oefenen om specifieke kwaliteiten te verbeteren.
Coaching
Bied je medewerkers coaching aan om stil te staan bij individuele kwaliteiten en waar de potentie van een individu zit.